dokoncertu.cz - kalendář koncertů a jiných kulturních akcí - B1: DVOŘÁKŮV VIOLONCELLOVÝ KONCERT

Po Út St Čt So Ne
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
     
 
Koncertní kalendář
pro soudobou a alternativní hudbu
Zobrazit jen alternativu
Zobrazit jen soudobou vážnou hudbu
 

12.10.2017 19:00-21:00 B1: DVOŘÁKŮV VIOLONCELLOVÝ KONCERT

Místo konání: Dům kultury města Ostravy, kraj: Ostrava, Moravskoslezský
Pořadatel: JFO
Účinkující:

Účinkují:
László Fenyő – violoncello
Janáčkova filharmonie Ostrava
Heiko Mathias Förster – šéfdirigent JFO

 

Program:

Program:
Antonín Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr h moll op. 104
Richard Strauss: Symfonia domestica op. 53

 


 
Zpět na seznam

 

Více o koncertu:

Domov, kam se tak rádi vracíme, rámuje program spojující dva protipóly romantického hudebního světa. Dvořák se do romantické epochy narodil, po mladickém wagnerovském bouřliváctví ale zakotvil v klidnějších vodách a jako zralý autor pošilhával po klasických předchůdcích. Svůj Druhý violoncellový koncert píše v Americe, kde kvůli pracovnímu vytížení mnoho děl tohoto jinak velmi pilného autora nevzniklo. Představuje intimní až něžný protipól k Novosvětské symfonii, často bývá v souvislosti s ním připomínán stesk po domově, ale i vzpomínky na vroucně milovanou Josefínu Čermákovou, kterou byl Dvořák kdysi odmítnut (oženil se pak s její sestrou) a jejíž úmrtí jej zastihlo právě v Americe.
To Richard Strauss napěchoval svůj orchestr až k prasknutí a ve svých kolosálních symfonických básních se jasně vyslovuje k hlavnímu sporu o hudbu v 19. století: Má hudba cenu především sama o sobě, jako „znějící pohybové formy“, nebo lépe využije svůj potenciál ve spojitosti s nějakým programem, za kterým se může skrývat příběh, historická osobnost, přírodní či architektonický útvar a vlastně cokoliv, zkrátka je-li řečeno „o čem“ konkrétní hudební skladba je? Strauss věřil ve spojení obojího a jeho Symphonia domestica, tedy Symfonie domova, je extrémním příkladem toho, kam až lze v hudební popisnosti zajít, popisuje totiž prostě den strávený doma, s konkrétními činnostmi, věcmi položenými tam či onde, hrami, zlobivým dítětem, sněním, strýcem a tetou, uléháním a probouzením. Stejně jako u Dvořáka zde důležitou úlohu hraje milovaná žena.



 
 

Pořadatel:

JFO
Janáčkova filharmonie Ostrava

Janáčkova filharmonie Ostrava se ve velmi krátké době od svého vzniku v roce 1954 zařadila mezi přední česká symfonická tělesa. Od roku 1958, kdy uskutečnila své první zahraniční turné, navštívila opakovaně téměř celou Evropu, Spojené státy, Japonsko, Jihokorejskou republiku, Tchaj-wan a díky finanční podpoře Magistrátu města Ostravy a společnosti Arcelor Mittal se v roce 2006 Janáčkova filharmonie stala po České filharmonii, jež do Austrálie zavítala na turné v roce 1959, teprve druhým tuzemským symfonickým tělesem, které mělo příležitost se u protinožců prezentovat. Z tohoto pohledu byla koncertní sezóna 2006/2007 vydařená – orchestr navštívil postupně Itálii, Německo, opětovně Itálii, Japonsko, Německo a Švýcarsko.
Je jistě nesporné, že zahraniční zájezdy přináší Janáčkově filharmonii finanční užitek – záleží však na počtu vystoupení a samozřejmě teritoriu. Značný význam mají také zahraniční koncertní turné pro možnost porovnávání kvality tělesa a upevnění pozice na hudebním trhu.
Ostravský symfonický orchestr se úspěšně prezentuje rovněž na domácím pódiu a v blízkém okolí, o čemž rostoucí zájem ze strany publika. Orchestr je také pravidelně zván k účasti na prestižních tuzemských festivalech (Pražské jaro, Janáčkův máj, Smetanova Litomyšl, Pražské hudební slavnosti apod.).
Umělecký profil orchestru, který charakterizuje plný, sytý zvuk, muzikální projev i technická vyspělost, postupně formovali kromě stálých dirigentů také významní hosté – V. Neumann, V. Smetáček, J. Bělohlávek, L. Pešek, Z. Mácal, Ch. Mackerras, S. Baudo, H. Rilling a od roku 2005 také současný šéfdirigent Theodore Kuchar. Ze sólistů zvučných jmen, kteří se s ostravskou filharmonií představili, jmenujme např. Josefa Suka, André Navarru, Evu Urbanovou, José Carrerase v poslední době pak James Buswell, Sergej Babayan nebo Pascal Rogé.
Janáčkova filharmonie často uvádí díla nejen Janáčka a dalších českých skladatelů světového věhlasu - Dvořáka, Smetany nebo Martinů, ale šíře jejího repertoáru je mnohem mohutnější, o čemž svědčí dramaturgie jednotlivých koncertů, kde se objevují jména jako L. van Beethoven, W. A. Mozart, Fr. Schubert, R. Strauss, B. Bartók, R. Schumann, M. Ravel, M. Bruch, A. Bruckner, A. Copland, L. Bernstein a další.
Dalším důkazem šíře záběru je bohatá diskografie, která se za působení Theodore Kuchara ve funkci šéfdirigenta, jenž je ve světě znám jako nejvíce nahrávající dirigent, podstatně rozrůstá. V srpnu roku 2004 nahrála filharmonie pod jeho vedením trojkomplet se skladbami Antonína Dvořáka s názvem Symphonic Poems, Overtures. V prosinci téhož roku pak vznikla odborníky vysoce ceněná nahrávka kompletu symfonií dánského skladatele Carla Nielsena. V sezóně 2006/2007 nahrála Janáčkova filharmonie Ostrava dalších sedm kompaktních disků pro významné nahrávací společnosti – Brilliant Classics, Joan Records, Cybelle Records a CPO Records. Prvními dvěma počiny byly na podzim roku 2006 realizované nahrávky, které řídil světově uznávaný dirigent David Porcelijn, s nímž orchestr navázal dlouhodobější spolupráci. Na jednom CD jsou zaznamenány tří symfonie nizozemského skladatele Henka Badingse Tato nahrávka pro společnost CPO Records vznikla za podpory Nizozemského velvyslanectví v Praze. Druhé CD pak obsahuje skladby současné nizozemské skladatelky Jacqueline Fontyn.
Další nahrávky, které řídil šéfdirigent Theodore Kuchar, byly realizovány už v roce 2007. Kromě hudebního nosiče se záznamem čtyř skladeb současného amerického skladatele Charlese Berryho - Mariners Famfare, Veerythrusch with Cedare, Symphony No. 3 „Celestial” a Cello Concerto, v němž se sólového partu ujal první violoncellista JFO Jiří Hanousek, to byly ještě čyři další disky. Tři z nich tvoří komplet a posluchači na nich naleznou symfonické dílo Bedřicha Smetany včetně úplného cyklu symfonických básní Má vlast, ale i téměř neznámých skladeb jako jsou např. autorem nedokončený Pražský karneval nebo předehra k loutkové hře Doktor Faust apod. V závěru zmíněné sezóny pak vznikla unikátní nahrávka Klavírního koncertu č.5 z dílny S. S. Rachmaninova, jehož faksimile bylo objeveno a upraveno teprve nedávno. Ke klavíru usedl Wolfram Schmitt-Leonardy.
Od konce 90. let se Janáčkova filharmonie systematicky věnuje také interpretaci domácí i světové „nové hudby“. Spolu s Ostravským centrem nové hudby pořádá letní festivaly a tvůrčí dílny mladých skladatelů z celého světa za účasti předních světových tvůrců a interpretů. V této oblasti dosáhl orchestr výrazných úspěchů na předních světových festivalech avantgardní hudby v Praze, Varšavě a Berlíně. Velikým přínosem pro rozvoj v této interpretační oblasti Janáčkovy filharmonie byl aktivní přístup jejích šéfdirigentů - Christiana Arminga i Petra Vronského. Výsledky jejich systematické práce se však odrážejí i v dalších interpretačních oblastech. V jejich stopách pokračuje a kvality ostravského symfonického tělesa dále intenzivně rozvíjí současný šéfdirigent Theodore Kuchar.


28. října 124, 702 00 Ostrava
www: http://www.jfo.cz