dokoncertu.cz - kalendář koncertů a jiných kulturních akcí - A1: ZAHAJOVACÍ KONCERT SEZÓNY

Po Út St Čt So Ne
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
     
 
Koncertní kalendář
pro soudobou a alternativní hudbu
Zobrazit jen alternativu
Zobrazit jen soudobou vážnou hudbu
 

21.9.2017 19:00-20:50 A1: ZAHAJOVACÍ KONCERT SEZÓNY

Místo konání: Dům kultury města Ostravy, kraj: Ostrava, Moravskoslezský
Pořadatel: JFO
Účinkující:

Účinkují:
Fabiola Kim
 – housle
Janáčkova filharmonie Ostrava
Heiko Mathias Förster – šéfdirigent JFO

 

Program:

Program:
Josef Suk:
 Praga, symfonická báseň op. 26
Max Bruch: Koncert pro housle a orchestr č. 1 g moll op. 26
Antonín Dvořák: Symfonie č. 2 B dur op. 4

 


 
Zpět na seznam

 

Více o koncertu:

vProgram přináší díla tří mladíků: třicetiletého Suka, osmadvacetiletého Brucha a čtyřiadvacetiletého Dvořáka. Společná snaha o velkolepost a mohutný účinek kontrastuje s rozličnými osudy těchto tvůrců. Oba Češi se celým svým skladatelským odkazem zařadili do pomyslné světové síně slávy a výčet jejich pravidelně prováděných děl nebere konce. Naproti tomu Bruch ve svém obsáhlém díle nikdy nepřekonal popularitu svého Prvního koncertu pro housle a orchestr. Po jeho jediném provedení dílo stáhl, konzultoval s velikány houslové hry, aby je pak po minimálně šesterém přepracování pustil na vítěznou cestu světem v podání nejlepšího z nich, Josepha Joachima. Nezřídka se setkáme s tvrzením, že z houslových koncertů je právě Bruchův nejproslulejší. Dvořák i Suk byli znamenití houslisté v době, kdy byl Bruchův koncertní klenot jasným vzorem skladatelské práce s tímto nástrojem.


Hudba dvou blízkých příbuzných, zetě Suka a tchána Dvořáka, je rafinovaně slavnostní a zároveň intimní a nespoutaná, také ovšem přináší drama nevšední síly a prudkosti. Leitmotiv Sukovy Pragy upomene na husitský chorál, v tomto případě na obléhání Prahy vojsky Jana Žižky, jak je básnicky zpracoval Svatopluk Čech. Dvořák svoji wagnerovsky extravagantní a citově i dramaticky nesmírně silnou druhou symfonii slyšel jen jednou, v přepracované verzi 23 let po jejím zkomponování. Dílo je unikátním svědectvím o mladém Dvořákovi, který dlouhá léta v krajní chudobě marně čekal na úspěch. Takřka veškeré své tehdejší dílo spálil, Symfonie B dur však byla ušetřena kuriózním způsobem: nechal si ji vyvázat, nakonec ale neměl vazači čím zaplatit a ten si ji ponechal v zástavě.


Fabiola Kim se narodila do hudební rodiny. Její otec je klavírista a dirigent (v 64. sezóně se s Janáčkovou filharmonií představí v obou polohách i on, bude to 1. 3. 2018 na koncertě nazvaném Skladatel klavíristou, klavírista dirigentem). Hudbou byla ovlivněna už v prenatálním věku, protože její matka v době těhotenství pořádala houslové recitály. Když ve 4 letech volila mezi houslemi a klavírem, rozhodla se po spočítání kláves a strun pro housle. A své volby podle svých slov nikdy nelitovala. Již za tři roky, tedy v sedmi letech, absolvovala koncertní debut se Soulskou filharmonií.
Díky tomu, že se její rodiče ještě jako studenti poprvé setkali na  Juilliard School, má Fabiola k této prestižní instituci osobitou vazbu. Ona sama je úspěšnou absolventkou této školy pod vedením S. Rosenberg a R. Copese. Mezi její bývalé učitele a učitele patří také K. Wha Chung, N. Kim a Ch. Chang. Ve studiu nyní ještě pokračuje na Colburn School u R. Lipsetta.
Dětství trávila s rodiči v Soulu, ale rodina se poté opět vrátila do Států. Ve volném čase se Fabiola věnuje např. létání zavěšená v trapézu, Jiu-Jitsu, potápění, podniká pěší výlety se svým psem Kapitánem nebo se svou mladší sestrou Adelou prozkoumává nejlepší kavárny v New Yorku, kde teď žije.
V New Yorku Times po jednom z jejích koncertů napsali, že je „brilantní sólistka, … hraje s mimořádnou přesností a jasem“. Je považována za jednoho z nejdynamičtějších hráčů své generace se širokou paletou repertoáru klasické i současné hudby.
Je držitelkou různých ocenění včetně Seoul Philharmonic Orchestra’s Concerto Competition, kde zvítězila jako nejmladší soutěžící v celé historii soutěže. Od té doby vyhrála např. Aspen Music Festival Violin Concerto Competition, Livingston Symphony Orchestra Young Artists Concerto Competition, Kumho Prodigy Music Award nebo Irving M. Klein International Competition for Strings.
Spolupracovala s dirigenty, jako jsou A. Gilbert, J. Glover, G. Varga nebo N. McGegan. Vstoupila např. se Soulskou a Suwonskou filharmonií, Juilliard Orchestra, Aspen Philharmonia, Kangnam, Livingston Symphony, Koln Chamber Orchestra, Severočeská filharmonie, Orquestra Sinfonica OSUANL, Budapest Symphony Orchestra MAV, Westdeutche Sinfonia, Colburn Orchestra a Hofer Sinfoniker. Sólové recitály uvedla na Merano Festival nebo Bruckner Festival.
Pravidelně působí jako koncertní mistr v Colburn Orchestra v době studií tuto funkci vykonávala také u Juilliard Orchestra.  Spolupracovala s renomovanými hudebníky, jako jsou Cho-Liang Lin, P. Neubauer, F. Helmerson, R. Diaz nebo I. Kavafian. Zúčastnila se také mistrovských kurzů v Londýně a letní akademie Mozarteum pod vedením G. Pauka, Z. Brona a V. Gluzmana.
Koncerty ji zanesly na nejrůznější místa na světě, představila se v celé Severní Americe, Mexiku, Evropě, Japonsku a Jižní Koreji. Účinkovala na známých místech, jako je Carnegie Hall, Avery Fischer a Alice Tully v Lincolnově středisku, Soul a Kumho Arts Centres, Kimmelovo centrum, Church of St. Martins in the Fields a Auditorium Conciliazione.



 

Místo konání:

Dům kultury města Ostravy
28. října 124/2556, Moravská Ostrava 709 24


 
 


 
 





 
Výpis dalších koncertů konaných tímto pořadatelem:

26.3.2018 R4: ŠOSTAKOVIČOVA PRELUDIA A FUGY
15.12.2017 M1: VÁNOČNÍ KONCERT
12.1.2018 M2: NOVOROČNÍ KONCERT
21.1.2018 M3: KONCERT PSMU
11.12.2017 R2: VÍTĚZ SOUTĚŽE KRÁLOVNY ALŽBĚTY
12.2.2018 R3: LYRICKÝ VEČER SE ŠEHEREZÁDOU
14.5.2018 K4: BENDA QUARTET
23.4.2018 K3: JANÁČKŮV KOMORNÍ ORCHESTR
13.3.2018 G4: EWA FARNA A JANÁČKOVA FILHARMONIE
27.11.2017 K1: ENSEMBLE OPERA DIVERSA
15.1.2018 K2: HOUSLOVÝ RECITÁL JOSEFA ŠPAČKA
21.12.2017 G2: HRADIŠŤAN & JFO
2.2.2018 G3: TOMÁŠ KLUS A JANÁČKOVA FILHARMONIE
10.5.2018 B5: MOZART A MAHLER
13.11.2017 C1: BAROKO A CO DÁL?
30.1.2018 C2: SYMFONIE, NO A CO?
16.3.2018 C3: OPERA ZAČÍNÁ ANEB PŘEDEHRY
19.4.2018 C4: ŠÉFDIRIGENT UVÁDÍ …
5.11.2017 D1: MLČETI STŘÍBRO, POSLOUCHATI ZLATO
10.12.2017 D2: JAK SE DO LESA VOLÁ, TAK TO V LESE SLYŠÍME
15.4.2018 D4: KDO SE BOJÍ, NESMÍ DO MĚSTA
7.12.2017 E1: HUDBA NEJEN Z ITÁLIE
8.2.2018 E2: DEBUSSY, RAVEL, KLAVÍR A VARHANY
8.3.2018 E3: OPERNÍ ZPĚV, KLAVÍR A ČAJKOVSKIJ
17.5.2018 E4: POLOVECKÉ TANCE S MLADÝMI TALENTY
26.4.2018 A5: HAYDNOVO MISTROVSKÉ DÍLO
25.1.2018 B2: VONDRÁČEK HRAJE RACHMANINOVA
1.3.2018 B3: SKLADATEL KLAVÍRISTOU, KLAVÍRISTA DIRIGENTEM
12.4.2018 B4: MODRÉ HOUSLE PAVLA ŠPORCLA
15.2.2018 A3: ROMANTIKA SMYSLŮ ZBAVENÁ
22.3.2018 A4: VÍRA V HUDBĚ, VÍRA V HUDBU
16.10.2017 R1: OBRÁZKY Z VÝSTAVY
2.11.2017 A2: NEDOKONČENÁ A DNEŠEK
4.3.2018 D3: TICHÁ VODA NOTY MELE
12.10.2017 B1: DVOŘÁKŮV VIOLONCELLOVÝ KONCERT
4.10.2017 G1: ALEXANDER RYBAK & JFO

Pořadatel:

JFO
Janáčkova filharmonie Ostrava

Janáčkova filharmonie Ostrava se ve velmi krátké době od svého vzniku v roce 1954 zařadila mezi přední česká symfonická tělesa. Od roku 1958, kdy uskutečnila své první zahraniční turné, navštívila opakovaně téměř celou Evropu, Spojené státy, Japonsko, Jihokorejskou republiku, Tchaj-wan a díky finanční podpoře Magistrátu města Ostravy a společnosti Arcelor Mittal se v roce 2006 Janáčkova filharmonie stala po České filharmonii, jež do Austrálie zavítala na turné v roce 1959, teprve druhým tuzemským symfonickým tělesem, které mělo příležitost se u protinožců prezentovat. Z tohoto pohledu byla koncertní sezóna 2006/2007 vydařená – orchestr navštívil postupně Itálii, Německo, opětovně Itálii, Japonsko, Německo a Švýcarsko.
Je jistě nesporné, že zahraniční zájezdy přináší Janáčkově filharmonii finanční užitek – záleží však na počtu vystoupení a samozřejmě teritoriu. Značný význam mají také zahraniční koncertní turné pro možnost porovnávání kvality tělesa a upevnění pozice na hudebním trhu.
Ostravský symfonický orchestr se úspěšně prezentuje rovněž na domácím pódiu a v blízkém okolí, o čemž rostoucí zájem ze strany publika. Orchestr je také pravidelně zván k účasti na prestižních tuzemských festivalech (Pražské jaro, Janáčkův máj, Smetanova Litomyšl, Pražské hudební slavnosti apod.).
Umělecký profil orchestru, který charakterizuje plný, sytý zvuk, muzikální projev i technická vyspělost, postupně formovali kromě stálých dirigentů také významní hosté – V. Neumann, V. Smetáček, J. Bělohlávek, L. Pešek, Z. Mácal, Ch. Mackerras, S. Baudo, H. Rilling a od roku 2005 také současný šéfdirigent Theodore Kuchar. Ze sólistů zvučných jmen, kteří se s ostravskou filharmonií představili, jmenujme např. Josefa Suka, André Navarru, Evu Urbanovou, José Carrerase v poslední době pak James Buswell, Sergej Babayan nebo Pascal Rogé.
Janáčkova filharmonie často uvádí díla nejen Janáčka a dalších českých skladatelů světového věhlasu - Dvořáka, Smetany nebo Martinů, ale šíře jejího repertoáru je mnohem mohutnější, o čemž svědčí dramaturgie jednotlivých koncertů, kde se objevují jména jako L. van Beethoven, W. A. Mozart, Fr. Schubert, R. Strauss, B. Bartók, R. Schumann, M. Ravel, M. Bruch, A. Bruckner, A. Copland, L. Bernstein a další.
Dalším důkazem šíře záběru je bohatá diskografie, která se za působení Theodore Kuchara ve funkci šéfdirigenta, jenž je ve světě znám jako nejvíce nahrávající dirigent, podstatně rozrůstá. V srpnu roku 2004 nahrála filharmonie pod jeho vedením trojkomplet se skladbami Antonína Dvořáka s názvem Symphonic Poems, Overtures. V prosinci téhož roku pak vznikla odborníky vysoce ceněná nahrávka kompletu symfonií dánského skladatele Carla Nielsena. V sezóně 2006/2007 nahrála Janáčkova filharmonie Ostrava dalších sedm kompaktních disků pro významné nahrávací společnosti – Brilliant Classics, Joan Records, Cybelle Records a CPO Records. Prvními dvěma počiny byly na podzim roku 2006 realizované nahrávky, které řídil světově uznávaný dirigent David Porcelijn, s nímž orchestr navázal dlouhodobější spolupráci. Na jednom CD jsou zaznamenány tří symfonie nizozemského skladatele Henka Badingse Tato nahrávka pro společnost CPO Records vznikla za podpory Nizozemského velvyslanectví v Praze. Druhé CD pak obsahuje skladby současné nizozemské skladatelky Jacqueline Fontyn.
Další nahrávky, které řídil šéfdirigent Theodore Kuchar, byly realizovány už v roce 2007. Kromě hudebního nosiče se záznamem čtyř skladeb současného amerického skladatele Charlese Berryho - Mariners Famfare, Veerythrusch with Cedare, Symphony No. 3 „Celestial” a Cello Concerto, v němž se sólového partu ujal první violoncellista JFO Jiří Hanousek, to byly ještě čyři další disky. Tři z nich tvoří komplet a posluchači na nich naleznou symfonické dílo Bedřicha Smetany včetně úplného cyklu symfonických básní Má vlast, ale i téměř neznámých skladeb jako jsou např. autorem nedokončený Pražský karneval nebo předehra k loutkové hře Doktor Faust apod. V závěru zmíněné sezóny pak vznikla unikátní nahrávka Klavírního koncertu č.5 z dílny S. S. Rachmaninova, jehož faksimile bylo objeveno a upraveno teprve nedávno. Ke klavíru usedl Wolfram Schmitt-Leonardy.
Od konce 90. let se Janáčkova filharmonie systematicky věnuje také interpretaci domácí i světové „nové hudby“. Spolu s Ostravským centrem nové hudby pořádá letní festivaly a tvůrčí dílny mladých skladatelů z celého světa za účasti předních světových tvůrců a interpretů. V této oblasti dosáhl orchestr výrazných úspěchů na předních světových festivalech avantgardní hudby v Praze, Varšavě a Berlíně. Velikým přínosem pro rozvoj v této interpretační oblasti Janáčkovy filharmonie byl aktivní přístup jejích šéfdirigentů - Christiana Arminga i Petra Vronského. Výsledky jejich systematické práce se však odrážejí i v dalších interpretačních oblastech. V jejich stopách pokračuje a kvality ostravského symfonického tělesa dále intenzivně rozvíjí současný šéfdirigent Theodore Kuchar.


28. října 124, 702 00 Ostrava
www: http://www.jfo.cz