dokoncertu.cz - kalendář koncertů a jiných kulturních akcí - B4: MIDORI – ZPÍVAJÍCÍ HOUSLE

Po Út St Čt So Ne
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
   
 
Koncertní kalendář
pro soudobou a alternativní hudbu
Zobrazit jen alternativu
Zobrazit jen soudobou vážnou hudbu
 

18.5.2017 19:00-20:50 B4: MIDORI – ZPÍVAJÍCÍ HOUSLE

Místo konání: Dům kultury města Ostravy, kraj: Ostrava, Moravskoslezský
Pořadatel: JFO
Účinkující:

Midori – housle
Janáčkova filharmonie Ostrava
Heiko Mathias Förster – šéfdirigent JFO

 

Program:

Benjamin Britten: Koncert pro housle a orchestr op. 15
Gustav Mahler: Symfonie č. 1 D dur “Titan”

 

foto_20160821010847_0.jpg

 
Zpět na seznam

 

Více o koncertu:

O Brittenovi se říká, že byl nejspíše posledním skladatelem, který vyrostl jen na živě provozované hudbě. Skladatelův otec totiž odmítal mít v domácnosti rozhlasový přijímač, a tak Benjamin mohl poslouchat jen domácí amatérskou produkci. Snad proto je řeč jeho hudby velmi srozumitelná. Lyrický Houslový koncert patří k ranějším dílům, premiérován byl těsně před 2. světovou válkou. Později autor dílo přepracoval. Nezvyklé je, že koncert končí pomalou větou. 
Jeho interpretka šestatřicetiletá Midori Goto hraje tak samozřejmě a přirozeně, jako by housle byly její duše. Umění Midori je vystavěné z fascinující techniky, hudební a mystické imaginace a hudebního ponoru. O tom, že její umění je neuchopitelné, svědčí i historky, které se vyprávějí: legendární Dorothy DeLay se stala její pedagožkou poté, co vyslechla domáckou nahrávku, kterou pořídila Midorina maminka. Informaci, že hraje osmiletá holčička, nebrala DeLay vážně, slyšela vyspělou hráčku, kterou pozvala na svůj letní kurz do coloradského Aspenu. Na vstupní přehrávku přišlo dítě, které bezvadně zahrálo Bachovu Ciacconu. Pinchas Zukerman se nestyděl za slzy, když ji v Aspenu prvně slyšel; malé děvčátko zahrálo suverénně Bartókův Druhý koncert a Sauretovu kadenci k Paganiniho koncertu. „Nevím jak vy, já jsem právě zažil zázrak!“ prohlásil. Naplno koncertuje od svých jedenácti, o její pódiový start se postaral Zubin Mehta s Newyorskou filharmonií. Bylo jí čtrnáct, když před ní Leonard Bernstein v úctě poklekl, když s ním a Bostonskou fiharmonií hrála jeho skladbu Serenada podle Platonova Symposia v Tanglewoodu.



 
Výpis dalších koncertů konaných na tomto místě:

19.5.2017 B4: MIDORI – ZPÍVAJÍCÍ HOUSLE
19.5.2017 B4: MIDORI – ZPÍVAJÍCÍ HOUSLE
15.6.2017 M6: JANÁČKOVA FILHARMONIE DĚTEM

Místo konání:

Dům kultury města Ostravy
28. října 124/2556, Moravská Ostrava 709 24


 
 


 
 





 
Výpis dalších koncertů konaných tímto pořadatelem:

19.5.2017 B4: MIDORI – ZPÍVAJÍCÍ HOUSLE
1.6.2017 G4: MUZIKÁLOVÝ VEČER

Pořadatel:

JFO
Janáčkova filharmonie Ostrava

Janáčkova filharmonie Ostrava se ve velmi krátké době od svého vzniku v roce 1954 zařadila mezi přední česká symfonická tělesa. Od roku 1958, kdy uskutečnila své první zahraniční turné, navštívila opakovaně téměř celou Evropu, Spojené státy, Japonsko, Jihokorejskou republiku, Tchaj-wan a díky finanční podpoře Magistrátu města Ostravy a společnosti Arcelor Mittal se v roce 2006 Janáčkova filharmonie stala po České filharmonii, jež do Austrálie zavítala na turné v roce 1959, teprve druhým tuzemským symfonickým tělesem, které mělo příležitost se u protinožců prezentovat. Z tohoto pohledu byla koncertní sezóna 2006/2007 vydařená – orchestr navštívil postupně Itálii, Německo, opětovně Itálii, Japonsko, Německo a Švýcarsko.
Je jistě nesporné, že zahraniční zájezdy přináší Janáčkově filharmonii finanční užitek – záleží však na počtu vystoupení a samozřejmě teritoriu. Značný význam mají také zahraniční koncertní turné pro možnost porovnávání kvality tělesa a upevnění pozice na hudebním trhu.
Ostravský symfonický orchestr se úspěšně prezentuje rovněž na domácím pódiu a v blízkém okolí, o čemž rostoucí zájem ze strany publika. Orchestr je také pravidelně zván k účasti na prestižních tuzemských festivalech (Pražské jaro, Janáčkův máj, Smetanova Litomyšl, Pražské hudební slavnosti apod.).
Umělecký profil orchestru, který charakterizuje plný, sytý zvuk, muzikální projev i technická vyspělost, postupně formovali kromě stálých dirigentů také významní hosté – V. Neumann, V. Smetáček, J. Bělohlávek, L. Pešek, Z. Mácal, Ch. Mackerras, S. Baudo, H. Rilling a od roku 2005 také současný šéfdirigent Theodore Kuchar. Ze sólistů zvučných jmen, kteří se s ostravskou filharmonií představili, jmenujme např. Josefa Suka, André Navarru, Evu Urbanovou, José Carrerase v poslední době pak James Buswell, Sergej Babayan nebo Pascal Rogé.
Janáčkova filharmonie často uvádí díla nejen Janáčka a dalších českých skladatelů světového věhlasu - Dvořáka, Smetany nebo Martinů, ale šíře jejího repertoáru je mnohem mohutnější, o čemž svědčí dramaturgie jednotlivých koncertů, kde se objevují jména jako L. van Beethoven, W. A. Mozart, Fr. Schubert, R. Strauss, B. Bartók, R. Schumann, M. Ravel, M. Bruch, A. Bruckner, A. Copland, L. Bernstein a další.
Dalším důkazem šíře záběru je bohatá diskografie, která se za působení Theodore Kuchara ve funkci šéfdirigenta, jenž je ve světě znám jako nejvíce nahrávající dirigent, podstatně rozrůstá. V srpnu roku 2004 nahrála filharmonie pod jeho vedením trojkomplet se skladbami Antonína Dvořáka s názvem Symphonic Poems, Overtures. V prosinci téhož roku pak vznikla odborníky vysoce ceněná nahrávka kompletu symfonií dánského skladatele Carla Nielsena. V sezóně 2006/2007 nahrála Janáčkova filharmonie Ostrava dalších sedm kompaktních disků pro významné nahrávací společnosti – Brilliant Classics, Joan Records, Cybelle Records a CPO Records. Prvními dvěma počiny byly na podzim roku 2006 realizované nahrávky, které řídil světově uznávaný dirigent David Porcelijn, s nímž orchestr navázal dlouhodobější spolupráci. Na jednom CD jsou zaznamenány tří symfonie nizozemského skladatele Henka Badingse Tato nahrávka pro společnost CPO Records vznikla za podpory Nizozemského velvyslanectví v Praze. Druhé CD pak obsahuje skladby současné nizozemské skladatelky Jacqueline Fontyn.
Další nahrávky, které řídil šéfdirigent Theodore Kuchar, byly realizovány už v roce 2007. Kromě hudebního nosiče se záznamem čtyř skladeb současného amerického skladatele Charlese Berryho - Mariners Famfare, Veerythrusch with Cedare, Symphony No. 3 „Celestial” a Cello Concerto, v němž se sólového partu ujal první violoncellista JFO Jiří Hanousek, to byly ještě čyři další disky. Tři z nich tvoří komplet a posluchači na nich naleznou symfonické dílo Bedřicha Smetany včetně úplného cyklu symfonických básní Má vlast, ale i téměř neznámých skladeb jako jsou např. autorem nedokončený Pražský karneval nebo předehra k loutkové hře Doktor Faust apod. V závěru zmíněné sezóny pak vznikla unikátní nahrávka Klavírního koncertu č.5 z dílny S. S. Rachmaninova, jehož faksimile bylo objeveno a upraveno teprve nedávno. Ke klavíru usedl Wolfram Schmitt-Leonardy.
Od konce 90. let se Janáčkova filharmonie systematicky věnuje také interpretaci domácí i světové „nové hudby“. Spolu s Ostravským centrem nové hudby pořádá letní festivaly a tvůrčí dílny mladých skladatelů z celého světa za účasti předních světových tvůrců a interpretů. V této oblasti dosáhl orchestr výrazných úspěchů na předních světových festivalech avantgardní hudby v Praze, Varšavě a Berlíně. Velikým přínosem pro rozvoj v této interpretační oblasti Janáčkovy filharmonie byl aktivní přístup jejích šéfdirigentů - Christiana Arminga i Petra Vronského. Výsledky jejich systematické práce se však odrážejí i v dalších interpretačních oblastech. V jejich stopách pokračuje a kvality ostravského symfonického tělesa dále intenzivně rozvíjí současný šéfdirigent Theodore Kuchar.


28. října 124, 702 00 Ostrava
www: http://www.jfo.cz